Sekolah Menengah Terbaik di Melaka (MOZAC)

by Admin2 on January 26, 2010

in Sekolah Melaka

[+] Kongsi Artikel di Facebook Anda
  • Sharebar

grey Sekolah Menengah Terbaik di Melaka (MOZAC)

Baru-baru ini Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah Melaka atau nama glamornya MOZAC tersenarai antara sekolah terbaik di Malaysia. Baguslah, sekurang-kurangnya ada wakil sekolah dari Melaka yang boleh dijadikan contoh daripada kalangan 9 Sekolah Berasrama Penuh dan 4 Sekolah Menengah Harian yang lain untuk senarai Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)

Keputusannya yang diperolehi MOZAC boleh dikatakan konsisten tidak kira dalam keputusan Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) atau pun Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Sekolah-sekolah lain pun handal-handal jugak.

MOZAC tidak jauh daripada tol Ayer Keroh. Sekitar 5 km  daripada sana. Kedudukan sekolah ini yang berada di atas bukit membuat sekolah ini cukup nyaman dan suasana belajar jauh daripada kesibukan dan riuh rendah dunia luar.  Rakan saya sendiri yang pernah belajar di sana ada juga pengalaman perit masa di Mozac. Dulu punya cerita. Masa air tiada.

Budak-budak Mozac kena turun bukit untuk ambil air yang dibekalkan…..Haha. Azab dia kata. Kadang-kadang pagi-pagi dah kena exercise. Kalau diikutkan lagi banyak yang diceritakan kepada saya….

Tapi itu dulu, sekarang ini masalah air telah berjaya diselesaikan dengan baik……

Bekas-bekas pelajar Mozac mesti ada cerita menarik sepanjang mereka “mengaji” di sini. Bukan? Kongsikanlah di sini…

P/S : Lepas ini, kalau boleh lebih banyak lagi sekolah-sekolah dari Melaka yang tersenarai untuk Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT). Tak ghitu orang Melaka?

{ 40 comments… read them below or add one }

Orang_Melako January 26, 2010 at 4:25 pm

SMK(A) Sultan Muhammad… bile hahaha skolah aku tuh :roll:

  (Quote Komen Ini)

Reply

hasdiah baharuddin January 26, 2010 at 4:38 pm

skolh ko kEh 2.. :lol:

  (Quote Komen Ini)

daya January 26, 2010 at 7:06 pm

pe kabo owg mlake..
lme x pegi sne

  (Quote Komen Ini)

Reply

syau_31o8 January 26, 2010 at 9:11 pm

aduhai org kmpg ku..
lme da xblk mlke..
aku nie nme je org mlke..
tp xpnah d0k mlke..
hahahaha..sbb byk ik0t parents g mrntau..
pape p0n MELAKA tmpt klhiran ku..:)

  (Quote Komen Ini)

Reply

Lan January 27, 2010 at 3:47 pm

mak n abah aku first batch d sek men saina melaka. Mereka d tempatkan d Munshi (murid lelaki) n MGHS (murid perempuan) Oleh kerana belum siap mereka d hantar ke Sek Men Sains Johor d Keluang. Telah terbukti walaupun sek sains waktu tu tak sehebat sekarang. Pelajar2 waktu itu masuk dgn cuma 2 or 3A dlm penilaian darjah 5. Sekarang mereka Jurutera, Doktor, Profesor, ahli perniagaan dan lain2.

  (Quote Komen Ini)

Reply

alisya January 28, 2010 at 3:11 pm

aaa….ah, I pun ada dengar jugak sejarah skul ini. Dulu cita-cite nak gak masuk Mozac
Tapi skul kat STPM jerk

  (Quote Komen Ini)

Arai February 8, 2010 at 4:16 pm

Sekali je penah masuk Mozac
masa lawan team Mozac, kat sana yang tak tahan, awek Mozac
cun2

  (Quote Komen Ini)

Reply

ariff February 21, 2010 at 4:06 am

Ex-mozac here. Bangga!

  (Quote Komen Ini)

Reply

MrRollies February 21, 2010 at 9:05 am

sebelah taman aku jer..

  (Quote Komen Ini)

Reply

princess February 21, 2010 at 9:34 pm

nk tau…?..
adk aku dpt sek situ tp nk kuar….tolak untung btul..puas da aku basuh die tp x nk gak…abg aku dlu ex mozac..skung blaja kt mesir..ambk medic..pelik aku bdak2 zaman..x dgr ckp btul…die nk sekolah ijc je…..

  (Quote Komen Ini)

Reply

mArDoSt86!! March 16, 2010 at 8:51 am

asslkum hai……….. :razz:

  (Quote Komen Ini)

Reply

taro March 16, 2010 at 8:56 am

haiiiiiiiiiiiiii

  (Quote Komen Ini)

Reply

taro March 16, 2010 at 8:59 am

mana2 sek sama jer……aku pun sek men teknik duk fly malam2 ambik spm aklu lebur dapat 3…..nasib baik 3 kalu kantoi mau kena terajang

  (Quote Komen Ini)

Reply

mArDoSt86!! March 16, 2010 at 9:00 am

taro orang mana??

  (Quote Komen Ini)

Reply

mArDoSt86!! March 16, 2010 at 9:01 am

hai princess, nk knl le??duk mana….nnti add la fb saya mardost_mail86@yahoo.com

  (Quote Komen Ini)

as-soghir March 16, 2010 at 11:04 am

assalam ‘alaikum…….. :smile:

  (Quote Komen Ini)

Reply

as-soghir March 16, 2010 at 11:24 am

ana uhibbu MALAKA jiddan jiddan!!!! :smile: :smile:

  (Quote Komen Ini)

Reply

migho March 16, 2010 at 3:23 pm

hye…mozac mmg hebat tp klu nk d bndingkn dgn skola mnengah munshi abdullah lg hebat…f3 dieorg lg cun tau klah mozac

  (Quote Komen Ini)

Reply

migho March 16, 2010 at 3:25 pm

hai’a hai’a ila munshi fi sabilillah ya allah

  (Quote Komen Ini)

Reply

migho March 16, 2010 at 3:27 pm

munshi nye prestasi sukan lg baik dri mozac
munshi d anugerahkn skola trbaik2009

  (Quote Komen Ini)

Reply

Jambul March 25, 2010 at 3:39 pm

haha…ko punya sembang. Buktikan sekolah musyi bagus :tembak :phwitt
tapi bagus-bagus pun, tak boleh lawan lagi Sultan muhd
TERBAEK!!! :tepuk

  (Quote Komen Ini)

Reply

zain March 26, 2010 at 9:49 am

apa khabo orang krubong……

  (Quote Komen Ini)

Reply

zain March 26, 2010 at 9:51 am

munshi…munshi…munshi

  (Quote Komen Ini)

Reply

Puteri Hang Li Po March 26, 2010 at 10:26 am

Krobong, Cheng, Tanjung Minyak, Paya Rumput Rumbia, Paya Rumput Sg. Udang, Batang Tiga, Bukit Rambai, Malim…ni la antara nama-nama kampung yg tdpat di Melaka..siapa leh sambung lagi

  (Quote Komen Ini)

Reply

nuar March 26, 2010 at 4:13 pm

huhuhu..
aku da lama tingal kan skol mozac..
bace artikel ni n komen2 kawan2 len wat aku rase bangga..
skol mozac sangat cantik n tenang.dari atas aku leh nampak melaka n laut…banyak kenangan indah..walaupun penat belajar tapi aku puas..

  (Quote Komen Ini)

Reply

MelakaDaily March 26, 2010 at 6:58 pm

Insyaalah senarai sekolah lain akan menyusul…itu pun atas permintaan orang Melaka jugak nanti. Matlamat cuma satu je, nak kasi bekas-bekas pelajar sekolah Melaka berkumpul. Ok tak?

  (Quote Komen Ini)

Reply

zain March 26, 2010 at 8:25 pm

bukan krobong lah Puteri Hang Li Po……KRUBONG…..SAMBUNG SIKIT…Belimbing Dalam, Belimbing Luar, Tanah Merah, Beringin, Pulau, Bukit Balai, Padang Kerbau, Kg. Ladang, Tampoi, Gangsa, Lanjut Manis, Pantai, Melaka Pindah……puhhh penat dengan senapas ni…..dah tua.

  (Quote Komen Ini)

Reply

zain March 26, 2010 at 8:41 pm

TOLONG……..SMK MUNSHI ABDULLAH pula…..aku nak cari kawan lama kata sana

  (Quote Komen Ini)

Reply

mizza ?? March 27, 2010 at 3:00 pm

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN GHAFFAR BABA, MASJID TANAH a.k.a SGB :senyum
.-= mizza ??´s last blog ...::[TOMA-kun MAG SCANS]::. =-.

  (Quote Komen Ini)

Reply

mizza ?? March 27, 2010 at 3:02 pm

:senyum

  (Quote Komen Ini)

Reply

MelakaDaily March 28, 2010 at 1:42 am

Zain dan Mizza >>> Anda boleh request satu slot untuk sekolah anda di DI SINI. Saya akan update.

  (Quote Komen Ini)

Reply

nurlisa March 31, 2010 at 12:38 am

salam org melaka….ape kabau ?

  (Quote Komen Ini)

Reply

MelakaDaily April 6, 2010 at 11:49 am

Baik-baik sahaja di sini Nurlisa

  (Quote Komen Ini)

Reply

mozac April 14, 2010 at 3:46 pm

idop sekolah henry gurney..
x ar, aku budak mozac..
haha..

  (Quote Komen Ini)

Reply

rozita AR April 20, 2010 at 1:30 am

mghs pun tak krg hebatnya

  (Quote Komen Ini)

Reply

Panglima Awang Kecil April 28, 2010 at 2:40 pm

hidup MOZAC….mana pergi nya semangat 5 bersaudara…Jebat,Tuah,Kasturi,Lekir dan Lekiu….takkkan Melayu hilang didunia…

  (Quote Komen Ini)

Reply

Kak Ita April 29, 2010 at 3:12 am

Saya teringin nak mencari kawan lama di sekolah munshi sekitar tahun 1986 – 1988

  (Quote Komen Ini)

Reply

arif amin April 30, 2010 at 1:03 am

terbaek owh.. skola kat mlake sume hbt2.. tp mozac ttp dihati… XD

  (Quote Komen Ini)

Reply

aussie celup May 1, 2010 at 12:46 pm

saya mngajar di munshi wktu to..86-90.. nick saya masa tu.. hehe budak2 pngl saya ckgu melbourne

  (Quote Komen Ini)

Reply

khairul August 24, 2013 at 3:54 pm

Teknik setapak rkng 1st!!!

  (Quote Komen Ini)

Reply